O peníze jde vždy až v první řadě

V době, kdy stránky zpravodajských portálů pravidelně plní články o nebezpečnosti reklamních ploch u vozovek, by se dalo očekávat, že jejich počet bude klesat. Jenže stačí pohled do ulic či kalendáře a hned je jasno: volby jsou tady!

A tak nejen, že se najednou najde nový obsah jak pro řadu měsíců zahálející plochy, ale vzniká i touha oblažit obyvatele ulic novými panely. Je to prostě doba byznysu nakloněná. Dalo by se však očekávat, že nové reklamní plochy budou umisťovány po zralé úvaze a tam, kde jejich přítomnost nebude rizikem. A také, že za ně majitel řádně zaplatí. Své by o tom mohli vyprávět třeba živnostníci, snažící se na svoji provozovnu upozornit třeba reklamním „áčkem“. Zdaleka ne vždy ho mohou dát tam, kam by chtěli. Bez povolení a úhrady poplatku za související zábor veřejného prostranství by se záhy stali terčem zájmu kontrolních orgánů. Pro ně prostě omezení a pravidla platí a jsou tvrdě vynucována.

Pro někoho však žádné regule neplatí a žádný kontrolní orgán si na něj neposvítí. Mám s tím čerstvou osobní zkušenost. Před pár dny se sloup veřejného osvětlení na Březinově ulici dočkal „ozdoby“ v podobě reklamního panelu, zasahujícího svojí plochou do třetiny profilu přilehlého chodníku nějakých 150 cm nad zemí. Pravda, ten, kdo panel umístil, polepil spodní roh žlutou varovnou páskou, nicméně tím riziko střetu nijak nesnížil. A že panel zásadně omezil výhled řidičům při výjezdu ze sousedních parkovacích stání majitele panelu také zjevně netrápilo.

Usedl jsem proto k počítači a s odvoláním na zákon o svobodném přístupu k informacím jsem sestavil dva krátké dotazy. Úřadu městské části jsem se ptal, kdo umístění panelu povolil a kdo je vlastník, jen mírně upravený dotaz pak směřoval na vlastníka sloupu – spol. Technické sítě Brno.

Reakce vlastníka přišla fakticky obratem a byla brutálně upřímná. Vedle představení společnosti a potvrzení vlastnictví jsem se dozvěděl, že: „Neméně významným oborem je reklama, kdy stožáry veřejného osvětlení využívají TSB a.s. pro umístění typizovaných reklamních zařízení.

Zaměstnanci odboru instalují naváděcí systémy, imageové reklamy  a typizované reklamní nosiče vhodné pro využití při informačních a reklamních kampaních apod.

Výnosy z reklamní činnosti tvoří nezbytný doplněk potřebný k zabezpečení zdrojů financování rekonstrukce  a obnovy souboru majetku veřejného osvětlení.

Proto si Vás dovolujeme požádat jako občana města Brna o pochopení.“

Tedy shrnuto: na náš sloup si dáme cokoli, co se nám bude hodit, hlavně, když z toho budou peníze. A nikdo nám do toho mluvit nebude.

Ničím neomezený mandát městské firmy následně potvrdila svou odpovědí na můj dotaz tajemnice městské části Ing. Lenka Uvarová, když mimo jiné napsala: „S ohledem na skutečnost, že vlastníkem a provozovatelem reklamního banneru na sloupu veřejného osvětlení je společnost Technické sítě Brno a.s., se sídlem Barvířská 5, 602 00 Brno, a současně se Váš dotaz nevztahuje na působnost Úřadu městské části města Brna, Brno-Žabovřesky, jsme nuceni Vaši žádost o poskytnutí informace v souladu s ust. § 14 odst. 5 písm. c) zákona odložit. V dané věci se prosím obraťte na výše uvedenou společnost Technické sítě Brno a.s.“

Ano, paní tajemnice má jistě pravdu. Ulice Březinova je součástí základního komunikačního systému města a tudíž by v dané věci měl rozhodovat magistrát. Zároveň je však součástí Žabovřesk a jejich radnici by „zlatokopecké chování“ městské firmy nemělo být lhostejné. Leč je a oficiálně to přiznává. Takže byť v daném případě prokazatelně došlo ke střetu s požadavky řady norem, nikdo se tím zabývat nebude. Městská firma prostě potřebuje vydělat peníze… Ale kdyby totéž zkusil nějaký živnostník, úřad si na něj bezpochyby řádně posvítí.

Paní tajemnici tedy děkuji za přiznání, že v případě, že by se mělo jít „proti magistrátu“ se radnice svých občanů nezastane a raději bude „sjednávat nápravu“ jinde. Je dobré to vědět. Nu a Brněnským komunikacím pak děkuji za to, že v reakci na mou výtku alespoň posunuly panel výš (dokonce tak vysoko, že fakticky ztratil smysl) a budu vyčkávat splnění slibu z jejich vyjádření, že panel „po volbách“ zmizí.

Laskavého čtenáře pak prosím, aby věnoval pozornost tomu, která že politická strana danou plochu obsadí. Za sebe si dovoluji konstatovat, že výskyt předvolební agitace budu brát jako důkaz, že dané straně o reálnou bezpečnost občanů vůbec nejde. Hlavně o sobě dát vědět a získat hlasy…

Vít Cvrček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.