Komise a výbory: Kam koho uklidit, aby si ti nahoře mohli dál dělat, co chtějí?

29.06.2022

Jak se hospodárně rozdělují peníze zastupitelům? Jak umlčet spolustraníky tak, aby jen tiše hlasovali pro to, co považují velcí hráči za důležité? A jak umlčet konkurenční strany a hnutí? Přečtěte si, jak to u nás krásně „funguje“...

Finanční výbor aneb Kam uklidit šéfa opozice?

Co dělá finanční výbor?

Finanční výbor má sice za úkol kontrolovat hospodaření obce, ale nejsem si zdaleka jist, že se mu dostanou do ruky všechny relevantní informace. A především má Finanční výbor funkci pouze kontrolní a o čerpání nerozhoduje — maximálně tak může něco doporučit zastupitelstvu. Běžná praxe je, že se Finanční výbor setkává cca šestkrát za rok a dá-li nějaké doporučení k čemukoliv, tak je to spíše výjimkou.

V Žabovřeskách to je ale v posledních letech pojato jinak

Stalo se v Žabovřeskách zvláštním zvykem, že vytvoříme koalici, i když jsme volby nevyhráli a vítězi voleb „předhodíme“ pozici šéfa Finančního výboru. Vládnoucí koalice totiž nepotřebuje, aby někdo kontroloval co se vlastně děje, takže nabídne největšímu opozičnímu subjektu placené místo na plný úvazek — ŠÉF FINANČNÍHO VÝBORU — to zní dostatečně důležitě.

Nevím přesně, jakou má tento šéf pracovní náplň, ale vzhledem k tomu, že jsou jeho pravomoce nulové, stojí za úvahu, co vlastně dělá. Odhadem bude tato funkce stát městskou část určitě hodně přes ½ milionu ročně. Neříkám, že je to úplatek danému subjektu, který nyní řídí Finanční výbor (ODS, předtím tuším ANO), ale jistě je to takové malé „držhubné“.

Zajímavost: Dne 5. 6. 2022 jsem si zadal na našich webových stránkách do vyhledávače heslo „finanční výbor“ a našel tam poslední aktualizaci z roku 2019! Po dalším hledání jsem pak našel i zprávy z finančního výboru, které (otevřel jsem 2 poslední) mají délku skoro 2 strany.

Kam uklidit spřízněné duše koaličních stran?

Zákonitě se musí odměnit i ti zastupitelé, kteří nejsou tak vysoko na kandidátce a nejsou starostou, místostarostou, šéfem Finančního výboru či nesedí v Radě — to je dohromady více než ⅓ zastupitelů).

Nastává tedy čas na rozdělení míst v komisích (dle zákona o obcích jsou povinně zřizované jen výbory — kontrolní a finanční, případně ještě osadní, ale ten se Žabin netýká), které mají sloužit jako poradní orgán Rady.

Jak by to mohlo fungovat?

Jistě by to bylo záslužné, kdyby na komise (a že jich máme — tuším, že 8) docházeli odborníci, klidně i bez stranické příslušnosti a dávali doporučení pro lepší život v Žabovřeskách. A ještě lepší by bylo, kdyby se někdo těm doporučením věnoval, a pokud by takové doporučení bylo shledáno jako přínosné, mohlo by se v městské části i aplikovat.

Realita je ale jiná...

  • Zastupitel dostane za výkon své funkce nějakou základní odměnu — něco do 3 tisíc hrubého měsíčně.

  • Pokud má navíc ještě nějakou komisi či výbor, dostává se výše, takže v čistém mu přistane něco přes 3 tisíce za měsíc.

  • Za každý další výbor či komisi dostane dvojnásobek a v případě, že má ještě jednu funkci (celkem tedy 3 komise či výbory), má odhadem 10 tisíc čistého měsíčně.

  • Zde to u těch řadových zastupitelů končí.


Kolik myslíte, že je zastupitelů, kteří by měli VÍCE než 3 komise/výbory? Ano, správně..., žádný. Nehledě na to, že pokud jde do komise odborník, který má o danou věc zájem, je jeho odměna cca poloviční. A to ani nemluvě o tom, jak pro někoho se zájmem o danou věc musí být demotivující sedět v komisích s někým, kdo když se náhodou dostaví, už by hned zase šel... Čemu tedy komise slouží?

Kam uklidit řadové opoziční zastupitele?

Zde dávám příklad jen za naše hnutí, od ostatních opozičních zastupitelů takto podrobné informace samozřejmě nemám.

Po minulých volbách, kde jsme se jako nováček zařadili se svými cca 9 % (2 zastupitelé) těsně za 3-mandátové kluby s výrazným náskokem před menšími kluby, bylo mým cílem dostat se do komise majetkové a bytové, protože o bytech a jejich pronájmech v Žabovřeskách jsem toho slyšel opravdu hodně.

Zajímavost: Složení bytové komise je posledních cca 20 let téměř neměnné a přidělování městských bytů tak stále průzračné jako studánka.

Nebyl jsem tedy ani překvapen, když se mému požadavku jen trvalý místostarosta Leder zasmál a nabídl mi krom Kontrolního výboru, který by měl patřit hlavně opozičním zastupitelům, pozici v Komisi pro velký městský okruh (tuším místopředsednické křeslo).

Fungování této komise znám, její činnost má na stavbu velkého městského okruhu skutečně rozhodující vliv, a pokud se týče případných objížděk při stavbě a neutěšené situace v dopravě v Žabovřeskách, tak máme již komisi dopravní. (K čemu tedy slouží Komise pro velký městský okruh, si může každý čtenář odpovědět sám.)

Protože nehodlám mrhat prostředky městské části a být toho součástí, odmítl jsem. Je sice pravdou, že tam dala koalice „svého koně“, ale jde o princip.

Pro Žabiny v komisích a výborech:

  • Počet našich komisí a výborů je početně stejný jako KSČM s 5 %, která má ale významnější zastoupení.

  • Krom funkce zastupitele jsem ještě členem Kontrolního výboru, kde (jak uvádím výše) je odměna velmi podobná, jako bych byl jen zastupitel.

  • Kolega Cvrček je ve Finančním výboru a protože jeho zaměření je bezpečnost, je i v komisi pro dopravu a bezpečnost, kde velmi často upozorňuje na nešvary a hledá cesty pro změnu.

  • Ostatní naši zástupci v komisích jsou lidé se zájmem o věc.

Co chceme změnit?

  • Vzít do komisí odborníky.

  • Rozloučit se s absentéry.

  • Snížit počet členů poradních orgánů

  • Aplikovat dobré nápady z komisí a výborů.

  • Transparentní přidělování bytů.


Vladimír Paneš